Moda lat 1923-1929


Kobieta (czy) chłopczyca

Mówiąc o modzie lat dwudziestych najczęściej mamy na myśli właśnie ten okres.  W latach 1923-1925  wykształcił się jednolity styl. Nowa moda ostatecznie została zaakceptowana i przyjęła się w krajach Europy i Ameryki Północnej. Wielu historyków sztuki wiąże zaistniałe zmiany z wystawą sztuki dekoracyjnej w Paryżu tzw. Les Arts Decos. Ogromny wpływ na ubiór tego czasu wywarły popularne w sztuce kierunki: fowizm, kubizm, futuryzm, dadaizm i surrealizm. Kobieca sylwetka upodobniła się do tej przedstawianej na obrazach i grafikach takich artystów jak: Van Dongen, Drian, Marty A.E., a w Polsce Zofii Stryjeńskiej i Tamary Łempickiej.



Tamara Łępicka, Sharing Secrets, 1928
Kees Van Dongen, Portrait de Mrs. Jean McKelvie Sclater- Booth, ok.1920


A.E. Marty, La_Soubrette_Annamite, 1920
E. Drian, Silhouettes,1924

 W największych miastach powstawały strzeliste, żelbetonowe budowle, a w modzie popularna stała się smukła, wysoka kobieca sylwetka. Inspiracją dla projektantów były egotyczne kultury. Znaczący wpływ na modę tego okresu wywarła muzyka jazzowa. Zgeometryzowane stroje harmonizowały z rytmicznymi ruchami nowych tańców. 


Nie bez znaczenia było także upowszechnienie się turystyki i sportu. Kobiety zapragnęły nosić wygodne spodnie, krótkie kurtki i płaskie buty.



Charlotte Adler, 1929




 Do tych niebywałych zmian w modzie kobiecej, przyczyniło się także wydanie przez Victor'a Margueritte w 1922 roku powieści „ La garconne”, dzięki której spopularyzowała się jeunesse garconniero- kobieta chłopczyca.

 Modna stała się sylwetka „deska”, bardzo szczupła, z niewielkim biustem i wąskimi biodrami. Pierwszy raz modna była opalona skóra i popularne stały się krótkie fryzury. 

Clara Bow




















 Aż do początki lat trzydziestych zmieniały się proporcje między długością bluzki i spódnicy.
W 1924 roku modna była wąska, długa do bioder bluzka i wąska, sięgająca poniżej łydek spódnica. W tym roku spódnica miała tendencję do skracania się a bluzka do wydłużania.
W 1925 roku spódnica wystawała spod bluzki tylko 15-20 centymetrów, bluzka była stosunkowo długa i uległa poszerzeniu.
W 1928 roku spódnica została skrócona, delikatnie odsłaniała kolano. Linia stanu wywędrowała w górę, ale cały czas utrzymywała się w okolicy bioder, dopiero w 1929 roku podniosła się i choć na biodrach pozostało jeszcze przeszycie to pasek znalazł się już w talii. 

1925

Przez te wszystkie lata poprzez poprzeczne umieszczenie plis na dole spódnicy i bluzki oraz przez nakładanie na siebie spódnicy dłuższej i krótszej dążono do maksymalnego skrócenia dolnej części sylwetki.Główna rolę odgrywała nieskomplikowana moda Chanel, która wyparła pełne przepychu ubrania Poiret.
Panie odkrywały nogi do kolan, a ręce do ramion. W sukniach balowych odsłaniały plecy poniżej pasa. 

Clara  Bow



Kobiety mocno inspirowały się modą męską. Nosiły dwurzędowe kostiumy oraz podobne do meloników kapelusze. Kołnierzyki zapinały pod samą szyję, a rękawy koszul na spinki. Na wzór mężczyzn zakładały krawaty, półbuty i skórzane paski.



Londyn, 1925